تحقیق روایت هفتاد و سه فرقه
تاريخ : برچسب:, | | نویسنده : عبدالنصیر همدرد

 

سند حدیث: عده­ای از محققان حدیث مزبور را بی اعتبار سند دانسته، عده­ای آن را مسکوت گذاشته و نفیا و اثباتا درباره آن سخنی نگفته آند، و گروه سوم آن را پذیرفته و با توجه به کثرت نقل واستفاضه حدیث در کتب اهل سنت وتشیع آن را از نظر سند صحیح دانسته.(سبحانی، جعفر، بحوث فی الملل والنحل، ج1ص23؛)
ولی طبق تحقیق نگارنده راویان این حدیث به طریق ذیل می­باشند: 1- عباس به محمد بن حاتم بن واقد الدوری متوفی 271. امام نسائی در باره­اش می­گوید: ثقة. و ابن حجر در تقریب و ذهبی در کاشف می­گویند: ثقة حافظ. وابو حاتم رازی می­گوید: صدوق.2- ثابت بن محمد الشیبانی متوفی 215. ابو حاتم رازی در باره­اش می­نگارد:"ازهد من لقیته ثلاثة فذکر منهم ثابت بن محمد الزاهد وهو صدوق" و ذهبی در کاشف هم صدوق دانسته است.3 - سفیان بن سعید بن مسروق الثوری متوفی 161. ابن حجر در تقریب می­گوید: ثقة حافظ فقیه عابد امام حجة وکان ربما دلس. 4- عبد الرحمان بن زیاد بن انعم بن منبه الافریقی متوفی 156. وعبد الله بن یزید المعافری. ابن حجر در تقریب وذهبی در کاشف می­گویند: ثقة. وامام ابن حبان در کتاب الثقات آورده است. (برای مطالعه بیشتر به مکتبه الجامع للحدیث النبوی مراجعه شود)
ودرصحیح سنن ترمذی شیخ ناصر الدین البانی این روایت را به طور مجموع حسن دانسته است.( ترمذي، أبو عيسى محمد بن عيسى السلمي، سنن الترمذي،تحقيق: أحمد محمد شاكر، ج5 ص26، رقم2641، باب افتراق الامة،  دار إحياء التراث العربي بيروت،بی تا؛) بدین جهت باید به بررسی مفاد ومدلول آن پرداخت که با بحث بعدی روشن خواهد شد .
کدام فرقها ودر چه وقت: نخستین سؤالی که در مورد مدلول حدیث مزبور مطرح می­شود این است که مقصود از فرق هفتاد وسه گانه کدام یک از فرقه­های اسلامی است؟ آگر مقصود فرق اصلی ومحوری باشد، تعداد آنها کمتر است وآگر مقصود انشعابات وشاخها باشد تعداد آنها بیش از هفتاد و سه فرقه است.
به این سؤال پاسخ­های گوناگون داده شده است که چند نمونه آز ان یاداور می­شوم. الف- مقصود از هفتاد کثرت است همان گونه که مقصود از آیه 80 سوره توبه (ان تستغفر لهم سبعین مرة) کثرت است. ولی حقیقت این است که چنین توجیه در روایت سازگار نیست، زیرا سیاق روایت تعداد فرقه­های یهود و نصاری را با رقم 71 و 72 نام می­برد و رقم 73 در باره فرقه­های اسلامی یادآور می­شود حتما مقصدی دارد.(صدری، محمد فاضل، عوامل فرقه گرایی در اسلام،ص4، طهران، 1388؛) ب- رقم یاد شده در طول حیات امت اسلامی متحقق می­شود. بدین صورت که در هر قرن فرقه ظاهر گردد.آن گاه در همان فرقه انشعاباتی پدید می­آید ودر نتیجه 73 فرقه اصلی ومحوری پدیدار گردد.( (سبحانی، جعفر، بحوث فی الملل والنحل، ج1ص35؛) ج- امام غزالی می­گوید: روایت متعلق به آخرت است یعنی در اخرت امت بر هفتاد و سه فرقه تقسیم می­شود هفتاد و دو فرقه اهل نجات ویک اهل ضلالت وآتش است.
اما مساءله مهم در حديث مذكور، يافتن فرقه ناجيه و ملاك نجات يافتن آن است كه بین علماء اختلاف نظر وجود دارد اهل تشیع می­گوید: پيامبر اكرم rدر احاديث متعدد همچون حديث ثقلين وحديث غدير و... آن را به روشنى مشخص فرموده اند.که(ما نحن علیه الیوم واهل البیت) مراد است..( شيرازي، سيد محمد موسوي سلطان الواعظين، الفرقة الناجية، مكتبة الأمين،2002م؛)
اهل سنت می­گوید: در خود روایت از رسول الله rسؤال شد رسول الله rدر پاسخ گفت: ما أنا عليه وأصحابي.( ترمذي، أبو عيسى محمد بن عيسى السلمي، سنن الترمذي، تحقيق: إبراهيم عطوة، ج5 ص26، رقم 2641، دار إحياء التراث العربي بيروت، بی تا؛) و أبو الفرج، جمال الدين بغدادي، تلبيس إبليس ص7 ؛ و رشید، محمد رضا، تفسیر المنار، ج8، ص221، 222.؛ اما قول متفق بین شیعه وسنی این است که مراد (جماعت) یعنی جمیع مسلمانان است.(الدرّ المنثور ج2 ص62، والخصال، صدوق، أبى جعفر محمد بن علي بن الحسين بن بابويه القمى، باب السبعين وما فوقه رقم الحديث 11، وشیخ صدوق در توضیح این حدیث می­گوید: الجماعة أهل الحقّ وإن قلّوا ، وقد روي عن النبيّrأنّه قال: المؤمن وحده حجّة والمؤمن وحده جماعة)
وشهرستانی در ملل ونحل ج1ص38-39 جماعت را به اتفاق مردم بر شریعت وسنت تفسیر کرده است.
وبنده می­گویم که مراد از ناجیه کسانی هستند که کتاب وسنت را می پذیرند وطبق دستوراتش رفتار وزندگی می­کند.پس تمام فرق که در ذیل پرچم اسلام زندگی می­کنند دربرمی­گیرد. واین توجیه بر اساس روایت که رسول الله rمی­فرماید: (تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ، لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَكْتُمْ بِهِمَا : كِتَابَ اللَّهِ، وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ)(مدنی، مالك بن أنس بن مالك بن عامر،ج5 ص371، باب النهی عن القول بالقدر) طبق قاعده الحدیث یفسر بعضه بعضا. والسلام علیکم ورحمت الله وبرکاته.
 
 
 
 

ای محقیق شما که ازنیروخاصی برای ادامه دادن برهرمطلب دلخواه تان هستید.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







گالری تصاویر